Turkish Journal of Clinical Psychiatry
An interesting complication of COVID-19: Partial avulsion of the auricle due to prolonged use of a face mask in a psychotic patient [Turkish J Clin Psy]
Turkish J Clin Psy. 2024; 27(3): 250-253 | DOI: 10.5505/kpd.2024.11354

Sukru Aydin1, Emrah Gündüz1, Mustafa Akan2
1Inonu University, School Of Medicine, Department Of Otorhinolaryngology Head And Neck Surgery, Malatya
2Bursa Gemlik State Hospital, Psychiatry Clinic, Bursa

COVID-19, which develops as a result of SARS-CoV-2 infection, was declared a global pandemic by the World Health Organization shortly after its discovery in Mainland China. Social distancing, hygiene and the use of personal protective equipment have been strongly recommended worldwide as COVID-19 spreads through droplets. In Turkey, a mandate was issued on September 8, 2020, requiring individuals to wear face masks in all areas other than their own residences and stating that those who do not comply with the mandate will be subject to various criminal sanctions. In various parts of the world, such practices have aimed to popularize the use of face masks, but detailed information about individuals with special conditions such as children, the elderly, psychiatric patients, and patients with neurodegenerative diseases has not been sufficiently included. We believe that people with psychiatric illness have a special place in this group due to the nature of mental illness. Perceptual impairments in patients with schizophrenia may lead to exaggerated application of recommended precautions. This has raised the issue of whether personal protective equipment may cause undesirable effects as a result of prolonged exposure in these individuals. In this case report, we present a partial auricle avulsion in a patient with schizophrenia who used his mask for a long time without removing it because he was afraid of mandatory face mask use. Our case is one of the few psychiatric cases in the literature in which auricular avulsion due to prolonged face mask use is seen.

Keywords: COVID-19, pandemic, face mask, schizophrenia, auricular avulsion

COVID-19'un ilginç bir komplikasyonu: Psikotik bir hastada uzun süre yüz maskesi kullanımına bağlı kulak kepçesinin kısmi avülsiyonu

Sukru Aydin1, Emrah Gündüz1, Mustafa Akan2
1İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi, Kulak Burun Boğaz Ve Baş Boyun Cerrahisi Ana Bilim Dalı, Malatya
2Bursa Gemlik Devlet Hastanesi, Psikiyatri Kliniği, Bursa

SARS-CoV-2 enfeksiyonu sonucu gelişen COVID-19, Çin Halk Cumhuriyeti'nde keşfedilmesinden kısa bir süre sonra Dünya Sağlık Örgütü tarafından küresel bir pandemi olarak ilan edilmiştir. COVID-19 damlacık yoluyla yayıldığı için tüm dünyada sosyal mesafe, hijyen ve kişisel koruyucu ekipman kullanımı şiddetle tavsiye edilmiştir. Türkiye'de 8 Eylül 2020 tarihinde, bireylerin kendi konutu dışındaki tüm alanlarda yüz maskesi takmasını zorunlu kılan bir genelge yayınlanmış ve genelgeye uymayanlar hakkında çeşitli cezai yaptırımlar uygulanacağı belirtilmiştir. Dünyanın çeşitli yerlerinde bu tür uygulamalarla yüz maskesi kullanımının yaygınlaştırılması amaçlanmış ancak çocuklar, yaşlılar, psikiyatrik hastalar, nörodejeneratif hastalığı ve kronik solunum sıkıntısı olan hastalar gibi özel durumları olan bireyler hakkında detaylı bilgilendirmelere yeterince yer verilmemiştir. Psikiyatrik hastalığı olanların, ruhsal hastalığın doğası gereği bu grupta özel bir yere sahip olduğunu düşünüyoruz. Şizofreni hastalarında algısal bozukluklar önerilen önlemlerin abartılı bir şekilde uygulanmasına yol açabilir. Bu durum, kişisel koruyucu ekipmanların bu kişilerde uzun süreli maruziyet sonucu istenmeyen etkilere neden olup olmayacağı konusunu gündeme getirmiştir. Bu olgu sunumunda, zorunlu yüz maskesi kullanımı uygulamasından korktuğu için maskesini çıkarmadan uzun süre kullanan bir şizofreni hastasındaki kulak kepçesi kısmi avülsiyonu sunulmaktadır. Olgumuz, literatürde uzun süreli yüz maskesi kullanımına bağlı olarak kulak kepçesinde avülsiyon görülen az sayıdaki psikiyatrik olgudan biridir.

Anahtar Kelimeler: COVID-19, pandemi, yüz maskesi, şizofreni, kulak kepçesi avülsiyonu

Sukru Aydin, Emrah Gündüz, Mustafa Akan. An interesting complication of COVID-19: Partial avulsion of the auricle due to prolonged use of a face mask in a psychotic patient. Turkish J Clin Psy. 2024; 27(3): 250-253

Corresponding Author: Mustafa Akan, Türkiye