[J Clin Psy]

Panik Bozukluğunun Nörobiyolojisi

Serap Erdoğan1
Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, Ankara

Panik bozukluğu (PB) kişide kendiliğinden ve bek- lenmedik bir anda ortaya çıkan, şiddetli iç sıkıntısı ile buna eşlik eden bedensel ve bilişsel belirtilerden oluşan ve ataklarla seyreden bir hastalıktır. Panik atağını oluşturan belirtiler pek çok durumda ve hastalıkta görülebildiğinden, panik bozukluğu tanısının koyulabilmesi için bu atakların kendiliğin- den ve bir anda ortaya çıkıyor olması ve yineleyici bir karakter sergilemesi önemlidir. Belirtilerin kısa sürede en yoğun haline ulaştığı ve ardından genel- likle 10-15 dakika içinde azalarak kaybolduğu bilin- mektedir. Ancak bu yaşantının yarattığı tedirginlik ve ruhsal gerginlik hali çok daha uzun sürebilmek- te, kişi sürekli olarak yeni bir atak yaşayabileceğine dair beklenti anksiyetesi içine girebilmektedir. Ataklar sırasında yaşanan belirtiler kişide “aklını kaçıracağı”, “kalp krizi geçireceği”, “kontrolünü kaybedeceği” gibi olumsuz düşünceler yaratabilir ve kişi ataklardan ve sonuçlarından kaçınabilmek için bazı davranış değişiklikleri geliştirir. DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manuel for Mental Disorders) sınıflamasında panik bozukluğu ago- rafobi belirtilerinin eşlik edip etmemesine göre ayrılmaktadır. Genel olarak evden ayrılmaktan, yalnız kalmaktan ve yardım alınamayacak bir ortamda bulunmaktan korkma anlamına gelen ago- rafobide hastalar bu tür koşullarda panik atağı yaşamaktan korkmaktadırlar. ICD-10’da (Interna- tional Classification of Diseases) ise agorafobi panik bozukluğundan ayrı olarak fobik bozukluklar grubunda yer almaktadır.

Serap Erdoğan. Panik Bozukluğunun Nörobiyolojisi. J Clin Psy. 2007; 10(4): 3-13

(0 accesses)