Predictive Factors of Antipsychotic Treatment Response in Patients with First Episode Schizophrenia [J Clin Psy]
J Clin Psy. 2016; 19(2): 78-86 | DOI: 10.5505/kpd.2016.69775

Sefa Vayısoğlu
Erenköy Mental Health Research and Training Hospital

Schizophrenia is an illness which is chronic that leads to disability. Particularly obtaining sufficient treatment response in patients with first episode schizophrenia is important in determining the course of the illness. Predicting treatment response with antipsychotic drugs would allow to obtain efficient clinical response by reducing unnecessary drug use and enhance the adherence to treatment. In this context, considering the importance of topic, this review is written out relevant to predictive factors of antipsychotic treatment response in patients with first episode schizophrenia. Electronic search was conducted for this review in Pubmed database. Although there are varied links between drug response and both biological, including pharmacological, neuroimaging and electroencephalography (EEG) findings, and clinical, including duration of untreated psychosis, antipsychotic agents which are used in treatment, soft neurological signs, kind and severity of psychotic symptoms and neurophysiologic indicator of frontal lobe function (NoGo Anteriorization, NGA), variables in studies which are conducted in this field, there is a need for further studies as a conclusion.

Keywords: Schizophrenia, first episode, antipsychotic treatment, predictive factors

İlk atak şizofreni hastalarında tedaviye yanıtı belirleyen yordayıcı faktörler

Sefa Vayısoğlu
Erenköy Ruh Ve Sinir Hastalıkları Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Psikiyatri Bölümü

Şizofreni kronik ve yeti yitimine yol açan bir hastalıktır. Özellikle ilk psikotik atağını geçiren şizofreni hastalarında uygulanan tedaviye yeterli yanıt elde edilebilmesi, hastalığın gidişinin belirlenmesi açısından önemlidir. Antipsikotik ilaçlarla tedaviye verilen yanıtın yordanabilmesi, gereksiz ilaç kullanımını azaltıp, tedaviye uyumu arttırarak, etkin bir klinik yanıt elde edilebilmesine olanak tanır. Bu bağlamda konunun önemi göz önünde bulundurularak ilk atak şizofreni hastalarında antipsikotik tedaviye yanıtı belirleyen yordayıcı faktörlerle ilgili olarak bu derleme düzenlenmiştir. Bu derleme için Pubmed veri tabanında elektronik arama yapılmıştır. Bu alanda yapılan çalışmalarda gerek farmakolojik, nörogörüntüleme ve elektroensefalografi (EEG) bulgularını içeren biyolojik, gerek tedavi edilmemiş psikoz süresi, tedavide kullanılan antipsikotik ajanlar, silik nörolojik belirtiler, psikotik belirti türü ve şiddeti ile frontal lob işlevinin nörofizyolojik belirtecini (NoGo-Anteriorization, NGA) içeren klinik değişkenlerle ilaç tedavisine yanıt arasında değişik bağlantılar kurulmuş olmakla beraber daha ileri klinik çalışmalara gereksinim olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: şizofreni, ilk atak, antipsikotik tedavi, yordayıcı faktörler

Sefa Vayısoğlu. Predictive Factors of Antipsychotic Treatment Response in Patients with First Episode Schizophrenia. J Clin Psy. 2016; 19(2): 78-86

Corresponding Author: Sefa Vayısoğlu, Türkiye