Approaches to the Patients with [J Clin Psy]
J Clin Psy. 2001; 4(3): 187-192

Approaches to the Patients with

Didem ÖZTOP1, Atilla SOYKAN2
1Dr., Anakara Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı
2Doç. Dr., Psikiyatri Anabilim Dalı, Konsültasyon-Liyezon Psikiyatri Birimi, ANKARA

Patients' psychological and emotional problems, personality style, defense mechanisms and relations with the staff play an important role on the etiology, prognosis and treatment of the medical in-patients. In this case report, an in-patient with emotional, psychological and marital problems who exhibits border-line defenses during her stay in gastroenterolgy service was presented. The patients' borderline defenses have caused some difficulties in the relationship with the staff that initiated psychiatric consultation. In this context, the consultation- liaison psychiatry assessment and interventions, such as individual counseling, psychometric assessment, staff meetings for approaching and dealing with this kind of patient, were discussed.

Keywords: Key Words: Consultation-liaison psychiatry, borderline defenses.Patient and staff oriented consultation

Genel Hastane Uygulamalarında

Didem ÖZTOP1, Atilla SOYKAN2

Dahiliye kliniklerinde yatan hastaların ruhsal ve duygusal problemleri, kişilik özellikleri, kullandığı savunma mekanizmaları, ekiple kurduğu ilişki hastalığın ortaya çıkışında, sürmesinde ve tedavisinde önemli rol oynamaktadır. Bu olgu sunumunda gastroenteroloji servisinde yatan duygusal ve ruhsal sorunları olan, marital problemler yaşayan, borderline savunmalar kullanan ve yattığı servisteki elemanlarla sorunlar yaşayan bir hasta ele alınmıştır. Konsültasyon-liyezon psikiyatrisi bu bağlamda hastayı biyopsikososyal bir model içinde ele alıp bireysel görüşmeler, psikometrik değerlendirmeler ve hastanın durumunun ve uygun yaklaşımların tartışıldığı ekip toplantıları ile tedavisini düzenlemiştir.

Anahtar Kelimeler: Anahtar Sözcükler: Konsültasyon-liyezon psikiyatrisi, borderline savunmalar, hasta ve ekip merkezli konsültasyon.

Didem ÖZTOP, Atilla SOYKAN. Approaches to the Patients with. J Clin Psy. 2001; 4(3): 187-192